تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک

تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک
آنچه در این صفحه مشاهده می کنید :

تفاوت بین لیزیک و لازک و فمتولیزیک

یکی از مهم ترین دغدغه‌های افرادی که به جراحی چشم نیاز دارند، آگاهی از تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک است. به همین دلیل ما در این مطلب به صورت کامل تفاوت عمل لیزیک چشم و لازک و فمتولیزیک برای شما عزیزان توضیح دادیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای آشنایی دقیق با تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک لازم است که هر کدام از آنها را به صورت جداگانه بررسی کنیم و سپس در مورد تفاوتهای کلی صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می شود از صفحه هزینه عمل لیزیک چشم سال ۱۴۰۳ دیدن کنید.

مطالب پیشنهادی:

تفاوت بین فمتولیزیک یا لازک :

اولین بررسی مورد نظر ما بین عمل فمتولیزیک چشم یا لازک است. بزرگترین تفاوت این دو جراحی در نوع اصلاح لیزری چشم و نحوه برش یا برداشتن لایه اپیتلیوم قرنیه چشم است.

1. نحوه برش قرنیه :

در روش فمتولیزیک برای برش قرنیه چشم از لیزر استفاده می‌شود که باعث برتر بودن این روش نسبت به روش لازک با دقت بسیار بالا است. همچنین در ادامه فرایند جراحی فمتولیزیک با استفاده از تابش لیزر اکسمر لایه برش داده شده به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

در صورتی که ما در روش عمل لازک چشم این فرایند را مشاهده نمی‌کنیم و لایه اپیتلیوم با استفاده از دستگاه میکروکراتوم برش داده میشود تا نور لیزر به قرنیه چشم راه پیدا کند. در نتیجه با در نظر گرفتن این معیار روش فمتولیزیک نسبت به لازک بهتر است.

2. نوع دستگاه برای جراحی :

یکی دیگر از معیارهای دقیق سنجش تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک بررسی دستگاه ها برای جراحی است. برای مثال در روش فمتولیزیک دستگاه های بسیار پیشرفته تری نسبت به روش لازک استفاده می‌شود. این دستگاه ها با استفاده از اشعه لیزر عمل قرنیه را به صورت خیلی نازک و دقیق انجام خواهد داد.

مطلب پیشنهادی: نظرات در مورد عمل لیزیک چشم

3. عوارض برش لایه‌های چشم :

زمانی که شما از جراحی فمتولیزیک استفاده می کنید لایه اولیه قرنیه به صورت کامل برش و برداشته می شود و پس از پایان جراحی سر جای خود قرار خواهد گرفت. در جراحی لازک این روش با عوارض کمتر انجام شده و تنها نیاز به برش لایه سطحی قرنیه برای درمان بیماری چشم است.

 4. میزان دوران نقاهت جراحی چشم :

یکی از مهمترین معیار های سنجش تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک میزان دوران نقاهت آنها است برای مثال دوران نقاهت فمتولیزیک نهایتاً یک تا سه روز می‌باشد. اما در جراحی لازک این دوره از ۳ روز شروع شده و طبق نظر چشم پزشک و با توجه به آزمایش های شما می تواند تا یک ماه الی ۳ ماه زمان بر باشد.

به همین دلیل بسیاری از افراد برای انتخاب جراحی چشم با توجه به دوران نقاهت عمل فمتولیزیک را نسبت به لازک ترجیح می دهند.

 چگونه بفهیم که عمل فمتولیزیک برای ما مناسب است یا لازک ؟

مسلما بعد آگاهی از تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک تنها کمک یک چشم پزشک به شما در انتخاب جراحی مناسب چشم، کمک خواهد کرد. برای مثال میزان ضخامت قرنیه چشم بیمار در انتخاب جراحی بسیار مهم است زیرا اگر قرنیه شما نازک باشد. به هیچ عنوان جراحی لازک برای شما مناسب نبوده و صد درصد استفاده از لیزر و جراحی فمتولیزیک به شما پیشنهاد می‌شود.

همچنین شما در زمان انتخاب جراحی مناسب برای چشم خود باید به شغل و فعالیت های روزانه خود نیز دقت داشته باشید برای مثال افرادی که فعالیت ورزش یا خطر ناک همچون بوکس دارند. به هیچ عنوان جراحی فلوزیک برای آنها مناسب نیست و حتما باید از جراحی لازک با طول درمان تدریجی بهره ببرند.

بیشتر بدانید:

تفاوت لیزیک و لازک :

مورد بعدی که برای آگاهی از تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک بررسی کردیم، جراحی لیزیک و لازک می‌باشد. جراحی لیزیک و لازک دو عمل نسبتاً مشابه هستند که تفاوت آنها مربوط به چگونگی آماده سازی چشم برای درمان لیزر و میزان عوارض وارد بر فلپ چشم خواهد بود. در ادامه تفاوت بین این دو جراحی را به صورت کامل برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

 

1. طول درمان پس از جراحی :

همانطور که می‌دانید میزان طول درمان یکی از معیارهای تشخیص تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک است. با توجه تجربه طول درمان برای جراحی لازک کنتر از سایر روش های دیگر همچون لیزیک بوده و به همین دلیل عوارض آن نیز کمتر می‌باشد.

 

2. تفاوت سطح فلپ در جراحی :

یکی از بزرگ ترین تفاوت‌های بین جراحی لیزیک و لازک میزان سطح فلپ در فرآیند عمل است. میزان فیلپ در جراحی لازک بسیار نازک روی سطح چشم ایجاد می شود؛ در صورتی که در جراحی لیزیک فلپ از ضخامت بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود.  به همین دلیل می‌توان گفت که عوارض جراحی لازک نسبت به لیزیک کمتر بوده و درصد آسیب به ساختار چشم کاهش پیدا می‌کند.

3. میزان خشکی چشم :

با توجه به اینکه در عمل لازک درصد آسیب به ساختار چشم و قلب بسیار کمتر از لیزیک است. میزان خشکی چشم پس از جراحی نیز بسیار کمتر خواهد بود. البته قابل ذکر است برای افرادی که در طول روز فعالیت بسیار زیادی دارند یا از شغل‌های پرخطر برخوردارهستند جراحی لیزیک بهتر لازک می‌باشد.

 

تفاوت لیزیک و فمتولیزیک :

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و مقایسه لیزیک و فمتولیزیک از صفحه تفاوت لیزیک و فمتولیزیک دیدن کنید.

1.نحوه برش دادن قرنیه :

همانطور که گفته شد بزرگ‌ترین معیار بررسی تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک نحوه برش دادن قرنیه است. در روش لیزیک برای برش قرنیه از ابزار میکرو کراتوم استفاده میشود. که پس از برداشتن فلپ و برش قرنیه، پرتو لیزر اکسایمر به قرنیه تابیده خواهد شد.

نقطه ضعف این روش استفاده از تیغ میکروکراتوم در چشم است، که بسیاری از بیماران و داوطلبین انجام این جراحی از آن ترس دارند. به همین دلیل در بین جراحی لیزیک و فمتولیزیک معمولاً فمتولیزیک موردپسند داوطلبین است. که برای برش قرنیه چشم از هیچگونه تیغ جراحی استفاده نکرده و تمامی مراحل آن توسط نور لیزر انجام خواهد شد.

2.میزان عوارض پس از عمل :

با توجه به روشهای کاملاً متفاوت انجام جراحی در بین عمل فمتولیزیک و لیزیک، عوارض بعد از عمل نیز تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. در واقع می‌توان گفت در عمل فمتولیزیک به دلیل دقت بسیار بالایی لیزر در برش و کاهش ضخامت فیلپ عوارض بعد از عمل بسیار کمتر از روش لیزیک است. به همین دلیل درصد بالایی از داوطلبان جراحی چشم روش فمتولیزیک را نسبت به لیزیک ترجیح می‌دهند.

همچنین قابل ذکر است که علاوه بر کاهش عوارض بعد از عمل در روش فمتولیزیک ریسک این جراحی نیز برای برش قرنیه نسبت به عمل لیزیک بسیار کمتر می‌باشد. زیرا برش با استفاده از نرم‌افزار های بسیار پیشرفته کامپیوتری انجام خواهد شد. اما در جراحی لیزیک این کار درستی است و بستگی به جراح دارد.

 

3. هزینه جراحی چشم :

از معیارهای بسیار تاثیرگذار در تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک مسلما هزینه انجام جراحی می‌باشد که تفاوت آن در عمل لیزیک و فمتولیزیک با درصد بالای قابل مشاهده است. با توجه به این که عمل فمتولیزیک برای انجام از دستگاه های بسیار پیشرفته و نور لیزر استفاده می‌کند، نسبت به جراحی لیزیک هزینه ای تقریباً دو برابر دارد. شما باید برای تعیین قیمت این جراحی دقت داشته باشید که یکی از برش‌های قرنیه توسط نور لیزر و برش دیگر توسط تابش اشعه اکزایمر انجام می‌شود.  که مسلما تهیه آنها برای جراحی نیازمند هزینه بسیار زیادی خواهد بود.

 

4. کمیاب بودن روش‌های جراحی چشم :

یکی دیگر از مهمترین معیارهای سنجش تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک کمیاب بودن روش های جراحی چشم است. با توجه به اینکه روش لیزری یکی از قدیمی ترین روش های جراحی چشم می باشد، در تمامی کلینیک ها امکان انجام آن وجود دارد. اما روش فمتولیزیک به دلیل استفاده از دستگاه های بسیار پیشرفته لیزر فمتوسکند در کلینیک های محدود انجام خواهد شد.

 

سوالات متداول درباره تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک :

1. آیا پس از عمل فمتولیزیک دچار تاری دید می شویم ؟

بله بسیاری از افراد به دلیل تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک دچار ترس خواهند شد. در صورتی که تاری دید بعد از تمامی جراحی‌های چشم بسیار عادی بوده و به دلیل ترمیم اصلاح دید است. این تاری دید با تاری دید قبل از عمل بسیار متفاوت می باشد. و تنها دلیل آن تابش لیزر بر سطح قرنیه خواهد بود که به مرور زمان با ترمیم قرنیه رفع خواهد شد.

2. هزینه عمل چشم چقدر است؟

هزینه عمل چشم با توجه به عوامل مختلفی همچون تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک تعیین خواهد شد. همچنین در برخی از مواقع عمل چشم مورد نظر بسیار اختصاصی است که هزینه آن افزایش پیدا میکند. شما برای اطلاع از هزینه عمل چشم در هر روش می توانید با کارشناس های سایت کلینیک ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از صفحات دیگر سایت ما همچون بهترین جراح افتادگی پلک در تهران دیدن کنید.

سخن نهایی درباره تفاوت لیزیک و لازک و فمتولیزیک

لیزیک، لازک و فمتولیزیک همگی روش‌های جراحی لیزری برای اصلاح بینایی نزدیک یا دوربینی هستند. با این حال، تفاوت‌هایی در روش و نحوه عملکرد آن‌ها وجود دارد.

لیزیک

(LASIK) لیزیک یک روش جراحی است که برای اصلاح مشکلات بینایی استفاده می‌شود، مانند نزدیک بینی (میوپی)، دوربینی بلند (هایپرمتروپی) و استیگماتیسم. در این روش، پزشک یک لایه از بافت نازک روی سطح قرنیه چشم را برداشت کرده و با استفاده از یک لیزر از طریق شکاف را باز کرده و بازمیابی کرده، سپس بافت را به محل قبلی خود برمی‌گرداند. عمل لیزیک چشم معمولاً سریع و کم‌خطر است و معمولاً به طور موقت باعث خارج شدن از چشم درد و خارش می‌شود. بعد از جراحی، بیماران به طور معمول نیازی به استفاده از عینک یا لنز ندارند.

لازک (LASEK)

لازک نیز یک روش جراحی لیزری برای اصلاح بینایی است، اما با روش کمی متفاوت. در این روش، پزشک یک لایه نازک از سطح بیرونی قرنیه را برداشت می‌کند و سپس با استفاده از یک لیزر روی بافت زیرین قرنیه عمل می‌کند. سپس لایه برداشت شده روی چشم برگشت داده می‌شود و در محل خود خوابیده می‌شود. این روش برای افرادی که قرنیه‌ی ضخیم ندارند یا برای افرادی که نیاز به بازیابی سریع‌تری دارند، مناسب است.

فمتولیزیک

فمتولیزیک یکی دیگر از روش‌های جراحی لیزری برای اصلاح بینایی است. در این روش، پزشک یک لایه از بافت سطحی قرنیه را برداشت می‌کند و سپس با استفاده از یک لیزر روی بافت قرنیه عمل می‌کند. بافت برداشت شده سپس به طور طبیعی بهبود می‌یابد و به محل قبلی خود برمی‌گردد. این روش برای برخی از افراد مناسب است، اما زمان بازیابی بیشتری نسبت به لیزیک و لازک دارد و ممکن است درد و احساس سوختگی بعد از عمل داشته باشد.

توجه داشته باشید که هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند. بنابر این بهتر است انتخاب روش مناسب براساس شرایط و نیازهای شخصی شما توسط یک پزشک متخصص در کلینیک چشم تهران تعیین شود. همچنین، پس از هر جراحی لیزری چشم، ممکن است نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته باشید.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *