سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم تا چه سنی انجام میشود
آنچه در این صفحه مشاهده می کنید :

جراحی لیزیک محبوب‌ترین شکل جراحی انکساری چشم در سراسر جهان است. این به ویژه به دلیل ایمنی، کارایی و مقرون به صرفه بودن آن است. اما باید بدانید که عمل لیزیک چشم تا چه سنی انجام میشود ؟ حداکثر سن برای عمل لیزیک چشم چقدر است؟ سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چقدر است؟ و اینکه آیا مناسب شما است یا خیر؟

اینکه آیا فردی واجد شرایط اصلاح بینایی با لیزر است یا خیر، توسط چشم پزشک معالج از طریق مجموعه ای از آزمایشات از جمله ارزیابی جامع چشم تصمیم می گیرد تا اطمینان حاصل شود که جراحی انتخاب شده برای چشم و نیازهای بینایی بیمار مناسب است. معیارهای سنی برای لیزیک در تاریخ امروز راحت تر از قبل است و حداکثر سن برای عمل لیزیک چشم افزایش یافته است. با افزایش اطلاعات ایمنی بیمار که  جمع آوری می شود، و همچنین تغییرات جدیدتر در حال ظهور لیزیک، اکنون این داده ها برای ترکیب هر دو سن بالا در حال تکامل هستند. پیشنهاد می شود از صفحه هزینه عمل لیزیک چشم سال ۱۴۰۳ دیدن کنید.

مطلب پیشنهادی:

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چقدر است؟

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم ممکن است متفاوت باشد و بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی، بیشتر متخصصان چشم پزشکی توصیه می‌کنند که قبل از اقدام به عمل لیزیک چشم افراد حداقل سن ۱۸ سال را داشته باشند.

یکی از دلایل این توصیه این است که در سنین پایانی نوجوانی و جوانی، شکل چشم و درجه قوز قرنیه به طور طبیعی استحکام می‌یابند و ثابت می‌شوند. اگر عمل لیزیک در سنین پایینتر انجام شود، ممکن است شکل چشم و درجه قوز قرنیه هنوز به طور کامل ثابت نشده باشند و نتیجه‌ی دائمی نباشد.

همچنین، نیاز به بررسی و ارزیابی وضعیت چشمی و سلامت کلی چشم‌ها قبل از عمل لیزیک ضروری است. برخی شرایط پزشکی و چشمی مانند بیماری‌های قابل تأثیر توسط لیزیک، بارداری، دیابت و غیره ممکن است موانعی برای انجام عمل باشند.

به هر حال، مهمترین مرحله در انجام عمل لیزیک چشم، مشاوره با یک متخصص چشم پزشکی است. این متخصص بر اساس وضعیت شما، سن، سلامتی و عوامل دیگر، می‌تواند به شما راهنمایی دقیق‌تری درباره مناسب بودن عمل لیزیک چشم بدهد.

مطلب پیشنهادی:  مدت تاری دید بعد از عمل لیزیک ، لازک ، فمتولیزیک و prk

حداکثر سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

FDA ایالات متحده استفاده از لیزیک را برای افراد بالای 18 سال تایید کرده است. بسیاری از پزشکان ممکن است از شما بخواهند که چند سال دیگر صبر کنید تا از پایداری انکسار اطمینان حاصل شود. به این دلیل است که معمولاً پس از هجده سالگی نسخه فرد تغییر نمی کند. توصیه می شود قبل از شروع لیزیک، حداقل یک سال نسخه ثابت داشته باشید.

فیزیولوژی و عملکرد چشم در حدود 40 سالگی دچار تغییرات عمده ای می شود. بیشتر افراد برای مطالعه به عینک نیاز دارند و این وضعیت به نام پیرچشمی شناخته می شود. لیزیک پیرچشمی را اصلاح نمی کند. به افراد حدودا چهل ساله لیزیک پیشنهاد نشد.

با این حال، در عمل فعلی، پزشکان در بحث لیزیک با بیماران پیرچشمی نیز تردیدی ندارند و لیزیک مونویژن را ارائه می دهند. در این حالت، یک چشم (معمولاً چشم غالب) برای فاصله اصلاح می شود، در حالی که چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. اکثر بیماران از این نتیجه راضی هستند، زیرا دیگر به عینک دید نزدیک یا دور وابسته نیستند.

به طور مشابه، در حدود شصت سالگی، چشم ها دوباره تغییر می کنند و اکثر مردم شروع آب مروارید را تجربه می کنند. کسانی که آب مروارید ندارند علیرغم سنشان هنوز کاندیدهای خوبی برای لیزیک هستند. بنابراین یک امتحان جامع باز هم واجد شرایط بودن را تعیین می کند. همچنین بیمارانی که پس از جراحی آب مروارید به دید مطلوبی دست نیافته اند، با وجود سلامت چشم، کاندیدهای مناسبی برای لیزیک هستند. این برای برجسته کردن پارادایم های در حال تغییر و تکامل معیارهای واجد شرایط بودن برای اصلاح بینایی لیزر است.

توصیه های سنی برای اینکه عمل لیزیک چشم تا چه سنی انجام میشود؟

تا آنجا که گروه‌های سنی خاصی در نظر گرفته می‌شوند، در اینجا توصیه‌های کلی، بسته به شرایط جسمانی بیمار و حداکثر سن برای عمل لیزیک چشم برای اصلاح دید با لیزر وجود دارد.

کودکی و نوجوانی – زیر 18 سال

چشم ها تا حداقل هجده سالگی به رشد خود ادامه می دهند. بنابراین، متخصصان توصیه می‌کنند که تا این سن نباید جراحی اصلاح بینایی انجام شود، زیرا مزیت آن موقتی است و به محض تغییر نسخه چشمی بیمار، به دلیل روند طبیعی رشد، عینک می‌زند.

همچنین لیزیک یک جراحی انتخابی است، بنابراین اگر بیمار به سن مناسب برای عمل لیزیک چشم رسیده باشد، بهتر است. با این حال، لیزیک با موفقیت برای درمان عیوب انکساری شدید در بیماران زیر هجده سال، به ویژه کسانی که از تنبلی چشم یا تنبلی چشم رنج می‌برند، استفاده شده است، در صورتی که درمان مرسوم با عینک یا لنزهای تماسی نتایج مطلوبی را به همراه نداشته باشد.

اوایل بزرگسالی – 18 تا 40 سال

اوایل بزرگسالی سن مناسب برای عمل لیزیک چشم برای اصلاح بینایی با لیزر در نظر گرفته می شود و اکثر پزشکان ترجیح می دهند به محض ثابت ماندن نسخه عینک به مدت یک سال عمل کنند. به این دلیل است که تقریباً بیست سال به علاوه هیچ وابستگی به عینک ندارد. همچنین این گروه سنی است که گروه سنی سنتی متقاضی جراحی انکساری بوده است.

میانسالی – 40 تا 60 سال

پس از 40 سالگی، پیرچشمی شروع به ایجاد می کند و با روش های معمول بینایی لیزر قابل کنترل نیست. با این حال، پزشک با شما در مورد امکان مونویژن صحبت خواهد کرد. این یک راه حل عملی و ساده برای آزادی از عینک های دور و نزدیک در این گروه سنی ارائه می دهد.

دوران پیری طلایی – 60 سال و بالاتر

محدودیت سنی بالایی وجود ندارد و به سلامت چشم و نیازهای بینایی افراد بستگی دارد. برای بیمارانی که هیچ دلیل ارگانیکی برای کاهش بینایی از جمله آب مروارید ندارند و هیچ گونه منع پزشکی ندارند، می توانند با خیال راحت تحت لیزیک قرار گیرند. بیمار همچنین باید درک کند که ایجاد آب مروارید اجتناب ناپذیر است و دید لیزری مانع از آن نمی شود. همچنین در زیرمجموعه کوچکی از بیمارانی که پس از جراحی آب مروارید اصلاح دید مورد نظر را انجام نداده اند، ممکن است جراحی اصلاح بینایی با لیزر انجام شود تا دید بهتری بدون عینک داشته باشد.

بیشتر بدانید:

ملاحظات ویژه و حداکثر سن مناسب برای عمل لیزیک چشم (افراد بالای 60 سال)

بیماری های از قبل موجود

بیشتر بیماری های چشمی در سن بالا به وجود می آیند. آب مروارید، گلوکوم، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و خشکی چشم همگی در جمعیت سالخورده شیوع بیشتری دارند، بنابراین افراد سالمندی که به دنبال لیزیک هستند باید به دقت ارزیابی شوند. ناهنجاری های غشای پایه قرنیه نیز در افراد مسن نسبت به جوانان شایع تر است و می تواند علت ساییدگی قرنیه و بهبود ضعیف بعد از لیزیک باشد. بنابراین، ارزیابی جامع چشم، مناسب بودن فرد برای لیزیک را تعیین می کند.

برخی از داروهای مصرف شده توسط بیماران مسن مانند آمیودارون منع مصرف لیزیک هستند. آمیودارون یک داروی ضد آریتمی است که ضربان قلب را تنظیم می کند. استفاده از آن با حساسیت به نور، بهبود ضعیف قرنیه، دید مه آلود، تابش خیره کننده و هاله های رنگی اطراف نور مرتبط است.

نگرانی های نزدیک به دید

تقریباً همه افراد بالای چهل و پنج سال به عینک خواندن نیاز دارند. صرف نظر از اینکه برای دید از راه دور در بزرگ شدن نیاز به عینک داشته اند یا خیر و این تغییری نمی کند. این کاهش بینایی نزدیک ناشی از افزایش سن به دلیل از دست دادن خاصیت ارتجاعی لنز طبیعی را نمی توان به تنهایی با لیزیک برطرف کرد.

در واقع، برای کاهش وابستگی به عینک دید نزدیک، چشم پزشکان اغلب گزینه تک بینایی را مورد بحث قرار می دهند. در این حالت، چشم غالب به طور کامل برای فاصله تصحیح می شود و دید واضحی برای فاصله در شرایط دید معمولی ارائه می دهد (ما به ندرت یک چشم را می بندیم و به دور نگاه می کنیم). چشم دیگر از نظر مسافت تحت تصحیح است، به طوری که دید بهتری برای نزدیک دارد، برای دیدن زمان روی ساعت مچی، اعداد روی تلفن همراه و همچنین خواندن چاپ نه چندان ظریف کافی است.

سالمندان تمایل زیادی به تطبیق با تک بینایی دارند زیرا در شرایط عادی و دوچشمی به عینک برای مطالعه و مسافت نیازی ندارند.

مطلب پیشنهادی: بهترین فصل برای عمل لیزیک چشم

سخن نهایی درباره اینکه عمل لیزیک چشم تا چه سنی انجام میشود؟

هیچ دستورالعمل کلی برای سن مناسب برای عمل لیزیک چشم وجود ندارد که برای هر بیمار صادق باشد. در واقع با تغییراتی که در تکنولوژی و ایمنی لیزر تصحیح شده است، معیارهای واجد شرایط بودن برای جراحی مدام در حال تغییر است. سن مانند هر چیز دیگری که می خواهید در زندگی تلاش کنید و به آن برسید، فقط یک عدد است. دلایل تعیین صلاحیت و موفقیت در اصلاح بینایی لیزری بیشتر به ارزیابی جامع چشم برای تعیین صلاحیت و همچنین نیازهای بینایی شما بستگی دارد.

در خاتمه، اجازه ندهید سن شما مانع از مراجعه به کلینیک چشم تهران برای بحث در مورد اصلاح بینایی با لیزر شود.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *