بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران

بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران
آنچه در این صفحه مشاهده می کنید :

در این مقاله می خواهیم بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران را به شما معرفی کنیم. شبکیه از لایه های بافت چشم در سطح داخلی چشم که به نور حساس است تشکیل می شود. تصویری که با چشمان خود می بینیم، محیط اطراف خود را از طریق قرنیه و عدسی که روی شبکیه قرار می گیرد، می بینیم. این تصاویر مانند دوربینی هستند که در حال پخش یک فیلم هستند.

برخی از افراد به دلیل مسائلی مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری هایی مانند سرطان شبکیه و مشکلات ماکولا نمی توانند ارتباط بینایی کاملی با محیط اطراف خود داشته باشند و حتی ممکن است بینایی خود را از دست بدهند.

شبکیه حاوی سلول های گیرنده نور و نورون ها است و داخلی ترین لایه چشم را تشکیل می دهد. شبکیه یک لایه حساس است که جریان نور را به صورت پیام عصبی به عصب بینایی منتقل می کند. عصب بینایی این پیام را به مغز می فرستد و ما تصاویر را می بینیم.

مطالب پیشنهادی:

درمان شبکیه چشم در ایران

درمان شبکیه چشم در ایران که از جمله بیماری‌های مهم چشمی است، توسط فوق تخصص شبکیه تهران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام می‌شود. البته درمان شبکیه چشم بستگی به نوع بیماری و وضعیت بیمار دارد و ممکن است از روش‌های مختلف شامل داروها، لیزر، جراحی و تزریقات استفاده شود.

درمان‌های شبکیه چشم می‌توانند به منظور کنترل بیماری‌هایی مانند نشانه‌های بستری یا لیزری شدن شبکیه، زغال شیشه‌ایز و مکانیکی بودن روش‌های کارکردی بر روی شبکیه باشند. همچنین، تجویز داروی ویتامینی و کاربرد طولانی مدت ویتامین می‌تواند تاثیر مثبتی بر شبکیه داشته باشد. برای مشاوره و دریافت اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است به بهترین متخصص شبکیه چشم در تهران یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

آیا شبکیه چشم قابل درمان است

بله، برخی از بیماری‌های شبکیه چشم قابل درمان هستند. شبکیه یک لایه حساس نوری است که در پشت چشم قرار دارد و نقش مهمی در بینایی دارد. برای ترمیم شبکیه چشم در ایران در برخی از مشکلات شبکیه ممکن است با استفاده از روش‌های مختلف درمانی کنترل شوند. به عنوان مثال، در برخی از موارد از داروها و تزریقات می‌توان برای درمان التهابات شبکیه و عروق خونی استفاده کرد. همچنین، درمان‌های لیزری می‌تواند برای برخی بیماری‌های شبکیه موثر باشد، مانند درمان رتینوپاتی دیابتیک و بعضی از نقص‌های شبکیه.

هنگام ترمیم شبکیه چشم در ایران در مواردی که وضعیت شبکیه بسیار خطرناک است، ممکن است نیاز به جراحی شبکیه و پیوند شبکیه وجود داشته باشد. هر چند، در برخی موارد، به دلیل خسارت جدی به شبکیه یا نقص های ارثی، درمان ممکن نباشد و تمرکز بر مدیریت و کنترل بیماری می‌باشد. برای تشخیص و درمان دقیق، بهتر است با فوق تخصص شبکیه تهران مشورت کنید.

سلول های گیرنده نور شبکیه به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سلول های استوانه ای که امکان دید در تاریکی را فراهم می کنند.
  • سلول های مخروطی که توانایی دیدن رنگ ها در نور را به مغز منتقل می کنند.

هر کدام از این سلول ها ظرفیت خاص خود را دارند. سلول های استوانه ای برای دید در شب طراحی شده اند. این سلول‌ها به شما امکان می‌دهند در شرایط کم نور ببینید. سلول های مخروطی برای دید در روز مناسب هستند. این سلول ها به نور واکنش نشان می دهند و اجازه می دهند رنگ ها دیده شوند.

قسمتی که عصب بینایی از شبکیه خارج می شود، نقطه کور نامیده می شود. ماکولا قسمت دیگری از شبکیه است که در امتداد محور نوری کره چشم قرار دارد و در دقت و وضوح چشم نقش دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران مراجعه کنید.

لایه های مختلف شبکیه

بافت شبکیه از نورون ها و تعداد زیادی مویرگ خونی تشکیل شده است. در شبکیه 5 لایه نورون وجود دارد. این لایه ها از داخل به بیرون عبارتند از:

  • سلول های گانگلیونی که آکسون های آنها ادامه پیدا می کند و عصب بینایی را تشکیل می دهند.
  • سلول های آماکرین، که نورون های اتصال بین سلول های دوقطبی هستند. سلول های گانگلیونی هستند.
  • سلول های دوقطبی
  • سلول های افقی که نورون های اتصال دهنده بین سلول های گیرنده نوری و سلول های دوقطبی هستند.
  • سلول های گیرنده نوری که شامل سلول های مخروطی و سلول های ستونی هستند.

نور پس از عبور از عدسی و زجاجیه از طریق سلول های گانگلیونی وارد شبکیه شده و پس از خروج از سایر لایه های شبکیه به سلول های گیرنده نوری می رسد. این سلول ها جریان نور را به یک پیام عصبی تبدیل می کنند و آن را از طریق سلول های افقی به سلول های دوقطبی منتقل می کنند. به همین ترتیب، سلول های عصبی پیام های عصبی را به سلول های گانگلیونی به عصب بینایی و مغز منتقل می کنند.

بیشتر بدانید:

علائم بیماری های شبکیه

بیشتر بیماری های شبکیه دارای علائم و نشانه های مشترک هستند. در ادامه به این علائم و نشانه ها می پردازیم.

  • اختلال در دید جانبی
  • محو شدن یا از دست دادن بینایی
  • نقاط شناور را ببینید یا تار عنکبوت را ببینید
  • تاری دید (خطوط مستقیم موج دار به نظر می رسند)

برای اینکه بدانید علائم ذکر شده را دارید، بهتر است سعی کنید تصاویر یک چشم را ببینید تا علائم و نشانه‌های موجود در خود را بهتر درک کنید. اگر به بیماری شبکیه شک دارید، با بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران یا نزدیک محل سکونت خود مشورت کنید.

 

انواع بیماری که توسط بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران درمان می شود:

پارگی شبکیه :

پارگی شبکیه با انقباض لایه پاک کننده چشم (زجاجیه) و کشیده شدن این لایه روی شبکیه رخ می دهد. این بیماری اغلب با علائمی مانند لکه های متحرک ظاهر می شود.

جداشدگی شبکیه :

جداشدگی شبکیه با وجود مایع در زیر شبکیه تعریف می شود که معمولاً زمانی اتفاق می افتد که مایع از پارگی شبکیه عبور می کند و باعث می شود که شبکیه از لایه های بافت زیرین خود بلند شود.

رتینوپاتی دیابتی :

در دیابت، رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها) در پشت چشم می‌تواند باعث نشت مایع به داخل و زیر شبکیه شود و باعث تورم شبکیه و تاری دید فرد شود. در برخی موارد، مویرگ ممکن است خونریزی کند و بینایی فرد را کاهش دهد.

غشای اوریپتینال :

غشای ظریفی است که روی شبکیه رشد می کند و باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی فرد می شود که در آن اشیاء تار یا مخدوش دیده می شوند.

دژنراسیون ماکولا :

این بیماری یک نقص کوچک در پشت چشم است که می تواند در اثر کشش غیرطبیعی بین شبکیه و زجاجیه ایجاد شود و باعث آسیب به چشم شود. در این بیماری مرکز شبکیه آسیب می بیند که علائمی مانند تاری دید مرکزی یا نقطه کور در مرکز میدان بینایی را در پی خواهد داشت. این بیماری از دو نوع مرطوب و خشک تشکیل شده است که بسیاری از افراد ابتدا از نوع خشک این بیماری ها رنج می برند و بعداً این بیماری در هر دو چشم یا در یکی از چشم ها به نوع مرطوب تبدیل می شود.

رتینیت پیگمانتوزا :

این یک بیماری دژنراتیو است که شبکیه را تحت تأثیر قرار می دهد.

درمان های مختلف توسط بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران

هدف اولیه درمان بیماری شبکیه، متوقف کردن یا کند کردن پیشرفت بیماری و حفظ آن یا بهبود و بازیابی بینایی است. در بسیاری از موارد آسیب بینایی فرد غیرقابل برگشت است و تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار مهم است. برای یافتن بهترین روش درمانی باید با بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران مشورت کنید.

درمان مشکلات شبکیه بسیار پیچیده و فوری است. در ادامه انواع آن را توضیح می دهیم.

جراحی لیزری توسط بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران

این روش پارگی شبکیه را ترمیم می کند. پزشک از لیزر برای گرم کردن نقاط کوچک در شبکیه استفاده می کند که باعث ایجاد ارتباط بین شبکیه و بافت زیرین آن می شود. این روش درمانی احتمال جدا شدن شبکیه از بافت زیرین را کاهش می دهد.

باریک شدن غیر طبیعی عروق خونی

به طور معمول، متخصص شبکیه از تکنیکی به نام پراکندگی لیزری برای جلوگیری از خونریزی استفاده می کند. این روش به افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی کمک می کند. استفاده از این روش می تواند دید در شب را کاهش دهد.

انجماد

در این فرآیند، جراح از مواد منجمد کننده در قسمت داخلی شبکیه برای درمان پارگی شبکیه و ترمیم پارگی استفاده می کند.

تزریق هوا با گاز به چشم

این روش که رتینوپکسی پنوماتیک نامیده می شود، برای کمک به ترمیم انواع خاصی از جداشدگی شبکیه استفاده می شود. این روش در جراحی لیزری نیز کاربرد دارد.

فرورفتگی سطح چشم

این جراحی برای ترمیم جداشدگی شبکیه استفاده می شود. جراح با استفاده از مواد سیلیکونی پارگی ایجاد می کند و صفحه شبکیه را ترمیم می کند که می تواند با سایر روش های درمانی استفاده شود.

تخلیه و جایگزینی مایع در چشم

به این روش ویترکتومی گفته می شود، جراح مایع ژلاتینی ایجاد کننده داخل چشم (زجاجیه) را خارج می کند و سپس هوا، گاز یا مایع را به داخل چشم تزریق می کند. . این روش بخشی از درمان افرادی است که دارای پارگی شبکیه، رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا، عفونت یا جداشدگی شبکیه هستند.

تزریق دارو به چشم توسط بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران

در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق دارو به زجاجیه را تجویز کند که برای افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا مرطوب، رتینوپاتی دیابتی یا عروق خونی آسیب دیده مناسب است.

کاشت پروتز شبکیه توسط بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران

افرادی که به دلیل بیماری های شبکیه دچار کاهش دید شدید یا نابینایی شده اند می توانند این جراحی را انجام دهند. پروتز شبکیه یکی از گزینه هایی است که به طور گسترده در دسترس نیست.

نازکی شبکیه

معمولاً نازکی شبکیه باعث اختلال در بینایی در افراد می شود. به همین دلیل باید روشی مناسب برای درمان و رفع نازکی شبکیه پیدا کنیم. شبکیه یکی از مهمترین لایه های چشم است و در قسمت های داخلی چشم قرار دارد. یکی از بارزترین بیماری های چشمی نازک شدن شبکیه است که به صورت نزدیک بینی و کاهش بینایی ظاهر می شود و در نتیجه سلول های مغزی ترشح کننده دوپامین کاهش می یابد.

دوپامین در اکثر بیماری های خطرناک نقش مهمی دارد، مواد شیمیایی را به مغز منتقل می کند و در صورت عدم وجود نورون های دوپامینرژیک در مغز، چشم توانایی دیدن و تشخیص رنگ ها را تا حدودی از دست می دهد. کسانی که از بیماری نازک شبکیه رنج می برند، اختلالات بینایی را تجربه خواهند کرد و این علائم می تواند باعث بیماری پارکینسون در فرد شود.

روشهای درمانی نازکی شبکیه توسط بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران

در حال حاضر چندین روز درمان برای نازکی شبکیه و همچنین ترشح دوپامین در مغز وجود دارد، اما باید بدانید که استفاده از داروهای خاص می تواند تا حدودی این اختلال را کاهش دهد، اما درمان دائمی این بیماری هنوز انجام نشده است. همچنین بیماری پارکینسون یکی از علائم نازک شدن شبکیه است. راه های زیادی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد که بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران می تواند به شما توصیه کند. اما افرادی که در مراحل اولیه این بیماری هستند با کمک تجهیزات پیشرفته چشمی مانند OCT و توموگرافی تا حد زیادی قابل درمان هستند.

نقش افزایش سن در نازکی شبکیه

به طور فزاینده ای افراد مسن، به دلیل عوامل مختلف، ممکن است لکه زرد واقع در مرکز چشم تحت تاثیر موادی قرار گیرد که منجر به کاهش دید فرد می شود. افزایش سن و از بین رفتن سلول های شبکیه یکی از دلایل اصلی نازک شدن یا سوراخ شدن شبکیه است. اگرچه این عامل می تواند به دلایل دیگری مانند بیماری استارگات که مادرزادی است و دیستروفی های ارثی و همچنین مشاهده خورشید و ماه با چشم غیرمسلح که باعث تخریب مراکز سلولی چشم می شود و با بینایی ممکن است کاهش یابد. به اختلالات شبکیهبه همین دلیل باید معاینه شوید، پس بهتر است به بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران مراجعه کنید و درمان یا راه های پیشگیری از این بیماری را انجام دهید.

نقش نزدیک بینی در نازکی شبکیه

به جز افراد مسن، کسانی هستند که نزدیک بینی آنها بسیار شدید است و شمارش چشم آنها منفی 20 درجه است، به همین دلیل این افراد از نازکی شبکیه رنج می برند. پزشکان  برای درمان نازک شبکیه در افراد مسن و تنها مشکل آنها کم بینایی است، می توانند از ویتامین ها و مکمل های تجویز شده توسط ببهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران استفاده کنند. اما افرادی نیز هستند که به دلیل این بیماری دچار خونریزی و تورم می شوند و نیاز به انجام جراحی های مربوطه روی شبکیه چشم خود دارند.

هر ساله باید به بهترین دکتر شبکیه چشم در تهران یا نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنید.در حال حاضر متخصصان با استفاده از روش های طب سنتی و استفاده از مواد غذایی طبیعی برای از بین بردن و درمان نازکی شبکیه، این روش ها می تواند برای این افراد و در درمان بیماری های ارثی و جوانان موثر باشد. اگر به این بیماری مبتلا شوند، تاثیر زیادی نخواهد داشت.

 

آخرین کلمه بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران

با تشکر از شما که مقاله بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه چشم در تهران را مطالعه کردید، امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. سایت کلینیک چشم تهران همیشه سعی دارد بهترین مطالب را در  اختیار شما عزیزان قرار دهد.

مطالب پیشنهادی:

13 پاسخ

  1. پدر من مشکل شبکیه چشم دارد ولی چندسال پیش برای درمان رفتی گفتند نمیشه یکی از چشمانش بیتر از اون چشم ضعیفتر هستش ولی چشمانش خیلی شدید ضعیف هستش

    1. سلام اقای دکتر مشکل چشم من پشت پرده خون لخته شده چندین سال هست ایا علاج داردوخوب میشودیانه

  2. پدر من مشکل شبکیه چشم دارد ولی چندسال پیش برای درمان رفتی گفتند نمیشه یکی از چشمانش بیتر از اون چشم ضعیفتر هستش ولی چشمانش خیلی شدید ضعیف هستش

  3. من ۲ سال پیش بر اثر ضربه ای که به چشمم وارد شد شبکیه چشمم پاره شده بعد از ۲ سال و ۶تا عمل انجام دادم دید چشمم کاملا از دست دادم ایا میشه کاری انجام داد

  4. با عرض سلام خدمت شما .متاسفانه دختر من در هفته ۲۶ بارداری به علت خونریزی زیاد با عمل سزارین مجبور به تولد شد واون موقع آنها در بیمارستان دخترم را در دستگاه نگه داشتن تا هفته ۳۴ که تا این هفته با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم کرد در هفته ۳۴ اولین کنترل چشم را براش انجام دادن وگفتند که مشکل شبکیه داره وبعد در هفته ۳۶ در چشم چپ ودر هفته ۳۸ در چشم راست تزریق انجام دادن وبعد کنترل کردن اما در هفته ۴۴ فهمیدن که در چشم راست شبکیه چشم از بین رفته وباید سریع عمل بشه برای جراحی سیلیکون اطراف شبکیه این عمل را براش در هفته ۴۵ انجام دادن وتا الان که سه هفته گذشته امروز دوباره کنترل کردن وگفتند متاسفانه هیچ تغییری نکرده وچشم فقط سایه اجسام بزرگ را میبینه چون ویروس cmv شبکیه را خیلی از بین برده وگفتند کاری نمیشه کرد احتمالا تا چند سال دیگه چشم راست کور میشه والان میخوان چشم چپ را کنترل کنن که مثل چشم راست نشه ایا نمیشه به مرور زمان آخه الان تازه دوماه از وقت تولد که حدس پزشک زنان بود کذشته خودش خودش را ترمیم کنه وبهتر بشه میشه کمکم کنید دارم دیونه میشم میترسم کور بشه چشم راستش که متاسفانه بینایی نداره الان چیکار میشه براش کرد من اروپا هستم واینا میگن باید صبر کرد اما چشماش دیکه خوب نمیشن احتمالا کم کم کور میشه

  5. سلام مادرمن دراثردیابت شبکیه چشم راست کورشده چشم خیلللللللی کم میبینن بخداخسته شدیم داریم دیوانه میشیم خواهرا چندبارعمل شدبدترشد …..دکترجواب کردآیا میشه مادرم فقط یکم ببینه خواهش میکنم کمکم کنیداگردکترخوب هست معرفی کنید

  6. بچم 7 سال مشکل شبکه چشم داره ، شب کوری داره ، عینک هم داره نمره بالا ، مدرسه دچار مشکل هست اگه راه حلی دارید من بیام خدمت شما . من و مادرش خیلی نگران و ترس از کوری رو داریم خواهشاً یه 09117179205 تماس راه حلی جلوی پای من بزارید

  7. سلام پسرم نزدیک نوزده سالشه دچار مشکل شبکه ارثی می‌باشد که روی دید در تاریکی و دید جانبی اثر گذاشته تشخیص دکتر وجود دانه های سیاه رنگ روی شبکیه می‌باشد آیا راه درمانی از نظر شما وجود دارد ممنون

  8. سلام آقای دکتر همسر من مادرزادی مشکل شبکیه داره و کم بینا هستش ایا امکان درمان هستش؟

  9. سلام آقای دکتر من دوسال پیش هر دو چشم خود را عمل کردم لنز آرتیزان گذاشتم چشم راستم خیلی خوب شده ولی چشم چپ من شبکیه اش مشکل پیدا کرد ونور کافی ندارند آیا درست می‌شود ممنون آقای دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *