ایا بعد از عمل لیزیک چشم ضعیف می شود

ایا بعد از عمل لیزیک چشم ضعیف می شود
آنچه در این صفحه مشاهده می کنید :

مهمترین سوال افرادی که قصد عمل لیزیک را دارند این است که ایا بعد از عمل لیزیک چشم ضعیف می شود ؟ پاسخ بسیار واضح است: خیر، عمل لیزیک چشم شما را ضعیف‌تر نمی‌کند. در واقع، بسیاری از افراد بعد از جراحی دید بهتری دارند. و ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک اتفاق نمی افتد. برخی از افراد ممکن است کمی خشکی و سوزش چشم را تجربه کنند، اما این معمولا موقتی است و به مرور زمان برطرف می شود.

موارد نادری وجود دارد که افراد پس از عمل لیزیک چشم مشکلات بینایی را گزارش کرده‌اند، اما این معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه‌ای است که توسط جراح اصلاح نشده است. اگر با مشکل ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک شدید، به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند هر گونه علت بالقوه دیگری را بررسی کند.

جهت پیشگیری پیشنهاد می شود در انتخاب پزشک دقت کنید و پیشنهاد می شود صفحه هزینه عمل لیزیک چشم سال ۱۴۰۳ را مطالعه نمایید.

مطلب پیشنهادی:

10 دلیل برای ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک

جراحی لیزیک چشم یک روش لیزری فوق العاده و بهترین روش عمل چشم برای برداشتن عینک است که آستیگماتیسم، دوربینی و/یا نزدیک بینی را اصلاح می کند . تقریباً در همه بیماران با بهبودی سریع حدود 15 دقیقه طول می کشد. مانند هر روش دیگری، خطراتی دارد.

به عنوان یک جراح لیزیک ، سیدنی گیچرو، MD سوالات زیادی از بیماران در مورد این عمل می شنود. یک سوال رایج این است که “آیا لیزیک بینایی من را برای همیشه اصلاح می کند”. پاسخ شاید. لیزیک یک عمل استاتیک است. به عبارت دیگر، اگر نسخه چشم شما تغییر کند، عمل لیزیک با این تغییر سازگار نیست. خوشبختانه برای اکثر بیماران، تغییرات نسخه معمولاً کمتر از 25 سالگی است.

مطلب پیشنهادی: عمل لیزیک چشم تا چه سنی انجام میشود؟

دلایل احتمالی ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک چیست؟

ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک
ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک

برخی از دلایل ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک بسیار نادر هستند و برخی رایج هستند. بیشتر آنها را می توان قبل از جراحی با آزمایش های غربالگری مناسب تشخیص داد.

مطالب پیشنهادی:

1- پیرچشمی مهمترین دلیل ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک

این مورد اصلی تضمین شده است. هنگامی که ما جوان هستیم، عدسی چشم قادر به تمرکز در دور و نزدیک است. در سن 40 سالگی، عدسی انعطاف‌پذیرتر می‌شود و دید نزدیک به تدریج ضعیف می‌شود. این دلیلی است که افراد بالای 40 سال برای دیدن از نزدیک به عینک مطالعه، دو کانونی یا سه کانونی نیاز دارند. یک راه حل برای این کار نوعی لیزیک به نام لیزیک مونوویژن است که در آن یک چشم برای فاصله و چشم دیگر برای نزدیک اصلاح می شود.

2- آب مروارید

این دومین دلیل تضمین شده است. اگر به اندازه کافی عمر کنیم، همه انسان ها به عنوان بخشی از روند پیری به آب مروارید مبتلا می شوند . این تیرگی عدسی است که دید را تار، مه آلود می کند و با اختلالات بینایی مانند تابش خیره کننده، انفجار ستاره ها و هاله همراه است. خوشبختانه این مشکل با جراحی آب مروارید حل می شود. با کاشت لنزهای چند کانونی جدید، مانند ReSTOR و Crystalens، بینایی را می توان به دلیل دور و نزدیک اصلاح کرد و دلیل شماره 1 را حذف کرد.

3- نزدیک بینی پیشرونده

در بیشتر موارد، نزدیک بینی در اوایل دهه 20 پیشرفت نمی کند. در برخی از بیماران، نزدیک بینی ممکن است تا دهه 40 یا 50 پیشرفت کند. اگر نزدیک بینی شما بعد از لیزیک پیشرفت کند، دید شما شروع به تاری می کند. ممکن است برای اصلاح نزدیک بینی باقیمانده نیاز به یک روش تقویتی باشد.

4- دوربینی

انجام لیزیک در بیماران دوربین‌دار چالش‌برانگیزتر از نزدیک‌بینی است. در اکثر بیماران، دوربینی با افزایش سن افزایش می یابد. بیماران دور بین بیشتر به جراحی تقویتی نیاز دارند.

5- طیف قوز قرنیه

قوز قرنیه یک اختلال مادرزادی قرنیه است که با نازک شدن پیشرونده قرنیه و در نتیجه افزایش آستیگماتیسم مشخص می شود. بیماران مبتلا به قوز قرنیه کامل هرگز کاندید عمل لیزیک نیستند، زیرا باعث تشدید بیماری می شود.

متأسفانه در حال حاضر آزمایش قابل اعتمادی برای تشخیص اشکال تحت بالینی این بیماری وجود ندارد. تنها راه حل طبقه بندی ریسک است. اگر شما در معرض خطر قوز قرنیه تحت بالینی هستید، گزینه ها یا PRK یا عدم جراحی قرنیه است. بیماران مبتلا به قوز قرنیه علامت دار را می توان با پیوند قرنیه درمان کرد.

6- خشکی چشم

ایجاد فلپ لیزیک به طور موقت اعصابی که قرنیه را تامین می کنند، مختل می کند. این اعصاب معمولاً در 3-6 ماه اول پس از لیزیک بازسازی می شوند. در این مدت، چشم ها خشک می شوند و این می تواند باعث تاری دید یا نوسان شود. اگر قبل از لیزیک چشمان شما خشک است، ممکن است به مدیریت تهاجمی خشکی چشم خود با قرار دادن پلاگین یا قطره چشمی ReSTASIS نیاز داشته باشید.

گزینه دیگر این است که PRK را در نظر بگیرید زیرا تمایل به خشک شدن کمتری دارد. بیماران مبتلا به خشکی شدید چشم یا بیماری هایی مانند کلاژن بیماری های عروقی مانند سندرم شوگرن یا آرتریت روماتوئید باید از جراحی لیزیک خودداری کنند. برای نکات بیشتر به پست خشکی چشم ما مراجعه کنید.

7- مردمک های بزرگ

مردمک های ما در جوانی بزرگ هستند. اندازه آنها با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. این نظریه وجود دارد که داشتن افراد بزرگ ممکن است خطر اختلالات بینایی را در بیماران افزایش دهد

8- دیابت

اگر بعداً در زندگی به دیابت مبتلا شوید، قند خون بالا می تواند نسخه چشمی شما را تغییر دهد. اگر قند خون برای مدت طولانی بالا بماند، می تواند باعث آسیب به شبکیه شود که به آن رتینوپاتی دیابتی می گویند . رتینوپاتی دیابتی دلیل شماره 1 نابینایی در بیماران در سن کار است. خوشبختانه، اگر قند خون به سرعت کنترل شود، نسخه چشمی به سرعت به حالت عادی باز می گردد.

9- دژنراسیون ماکولا

با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری به نام دژنراسیون ماکولا افزایش می یابد.

10- ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک به علت سایر بیماری های چشمی 

انجام لیزیک شما را در برابر بیماری های چشم ایمن نمی کند. بیماران لیزیک هنوز در معرض خطر ابتلا به بیماری های چشمی هستند که باعث ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک در بیماران عادی می شود.

بیشتر بدانید:

ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آر کی

عمل پی آر کی یک روش جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم است. این عمل با تغییر شکل قرنیه، نور را به درستی روی شبکیه متمرکز می کند و باعث بهبود بینایی می شود.

در حالی که عمل پی آر کی در اکثر موارد موفقیت آمیز است، در برخی موارد ممکن است بعد از عمل شاهد ضعیف شدن چشم باشیم.

دلایل احتمالی ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آر کی

در ادامه به برخی از دلایل احتمالی این موضوع اشاره می کنیم:

  1. ناپایداری نمره چشم:

اگر نمره چشم قبل از عمل به مدت کافی ثابت نشده باشد، ممکن است بعد از عمل دوباره شروع به تغییر کند و ضعیف شود. به همین دلیل، جراحان قبل از عمل پی آر کی، ثبات نمره چشم را به مدت 6 ماه تا 1 سال بررسی می کنند.

  1. پیرچشمی:

پیرچشمی یک فرایند طبیعی است که با افزایش سن رخ می دهد و باعث ضعیف شدن قدرت تطابق عدسی چشم می شود. این اتفاق معمولاً بعد از 40 سالگی رخ می دهد و حتی در افرادیکه عمل پی آر کی انجام داده اند نیز ممکن است بروز کند.

  1. عوارض جانبی عمل:

برخی از عوارض جانبی عمل پی آر کی مانند خشکی چشم، التهاب و عفونت می توانند باعث ضعیف شدن موقتی بینایی شوند. در بیشتر موارد، این عوارض با درمان مناسب برطرف می شوند.

  1. نقص در عمل جراحی:

در موارد نادری، ممکن است نقصی در حین عمل جراحی رخ دهد که باعث ضعیف شدن چشم شود.

  1. عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل:

عدم رعایت دستورات پزشک و مراقبت های بعد از عمل می تواند خطر بروز عوارض جانبی و ضعیف شدن چشم را افزایش دهد.

نکاتی برای پیشگیری از ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آر کی:

در صورت مشاهده هر گونه ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آر کی، باید به طور فوری به جراح خود مراجعه کنید. همچنین نکات زیر را برای پیشگیری از ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آر کی در نظر داشته باشید:

  • قبل از عمل، از ثبات نمره چشم خود اطمینان حاصل کنید.
  • به طور دقیق دستورات پزشک را قبل و بعد از عمل پی آر کی دنبال کنید.
  • از مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک خودداری نکنید.
  • به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید تا وضعیت چشم خود را تحت نظر داشته باشید.

در نهایت، لازم به ذکر است که ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آر کی یک اتفاق نادر است و در اکثر موارد، افراد بعد از عمل از بینایی خوب و واضحی برخوردار می شوند. همچنین پیشنهاد می شود از صفحه بهترین فصل برای عمل لیزیک چشم دیدن کنید.

سخن نهایی درباره اینکه ایا بعد از عمل لیزیک چشم ضعیف می شود ؟

اگر توسط یک جراح واجد شرایط به درستی انجام شود، هیچ اثر بدی برای چشم شما ایجاد نمی کند. با تغییر شکل قرنیه بینایی شما را بهبود می بخشد.

ضعف به دلیل برداشتن بافت و ایجاد فلپ دائمی قرنیه اتفاق می‌افتد، اما اگر جراحی به درستی روی بیمار مناسب انجام شود، ایجاد عارضه جدی مهم نیست. مواردی وجود دارد که این جراحی بر روی بیماران اشتباهی انجام شده است که عوامل خطر را داشتند اما باز هم توسط یک جراح غیراخلاقی تحت عمل جراحی قرار گرفتند. در چنین مواردی جراحی به بینایی بیمار آسیب می رساند، اما خوشبختانه حتی اگر بیمار نامزد اشتباهی باشد، درمان هایی برای بازگرداندن دید طبیعی به بیمار وجود دارد.

به طور کلی درباره اینکه ایا بعد از عمل لیزیک چشم ضعیف می شود یا خیر؟ باید گفت لیزیک جراحی بسیار ایمن و با عوارض بسیار کم است. میلیون ها بیمار خوشحال وجود دارد و تنها تعداد انگشت شماری تلفات وجود دارد. این بیشتر نشان می دهد که لیزیک چقدر دقیق و ایمن است.

به کلینیک چشم تهران مراجعه کنید و با جراح مشورت کنید. اگر آزمایشات شما برای لیزیک مثبت بود، حتماً برای بهبود کیفیت بینایی خود، جراحی را انجام دهید. اگر ریسک پذیر نیستید، حتی اگر کوچک باشد، لطفاً این کار را نکنید.

مطالب پیشنهادی:

https://www.fda.gov/medical-devices/surgery-devices/lasik

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *